Rozhovor s Tonom Popovičom

Čím Ťa ako hudobníka oslovil projekt Tanec medzi črepinami?

Už v divadelnej verzii  projektu Tanec medzi  črepinami bola selekcia hudby, ktorú Marek Ťapák a choreograf Ervín Varga elektrizujúca. Výber hudieb bol postavený na skvelých ľudových hudbách v štýle world music z regiónov historického Uhorska – od goralskej, cez východoslovenskú, stredoslovenskú až po maďarskú, rumunskú hudbu. Hudobný výber  z inscenácie sme sa snažili v rámci realizácie filmu ešte rozšíriť.  Tak vznikli aj hudby z produkcie Sama Smetanu a skupiny Banda, ako aj Stana Palúcha a jeho skupiny.

V  Tvojej tvorbe je zrejmá inklinácia k súčasnému umeniu. Ako dirigent si uviedol  hudbu k inscenácii Sattó  v Štúdiu tanca a spolupracoval si  na projektoch,  ktoré sa spájajú so súčasným tancom.  Aký máš vzťah k folklóru a tradíciam, čo z nich Ťa oslovuje?

Bez folklóru by tu prakticky nebolo nijakej hudby, v kontinuite hudobného vývoja má nezastupiteľné  miesto. Folklór  je našim kultúrnym  základom, vychádza z neho podstata našej   identity.  Aj veľkí európski skladatelia klasickej hudby, ktorých diela formovali naše kultúrne povedomie, v mnohom čerpali z folklórnej hudby, ktorá je našim genetickým kódom.

Je tento film v rámci svojho žánru v niečom progresívny,  nový? Aké je podľa Teba  jeho posolstvo, v čom je jeho prínos.

Keď mi  Marek Ťapák predostrel  ideu  natočiť  film Tanec medzi črepinami, pocítil som, že v jeho videní  je  niečo nové.  Myslím si, že tento film prináša  originálne a vo veľkej miere aj progresívne  oživenie  vžitých foriem prístupov k tomuto žánru. Okrem skvelých choreografických konceptov sa koncentruje na hĺbku prežívania postáv, hľadá akúsi ozajstnosť  v motivácii ich konania, pretaveného do umeleckých  stvárňovacích  prostriedkov.

Si jedným z autorov autorom hudby  k filmu Tanec medzi črepinami. Aký má odkaz pre diváka?

Veľkú časť detstva  som prežil v nádhernom prostredí Oravy, v oblasti, v ktorej sa narodil  Pavol Orságh  Hviezdoslav, Martin Kukučín, Margita Figuli, mal som príležitosť zažiť aj prítomnosť oravského rodáka básnika Thea H. Florina, ktorý mal s mojimi rodičmi priateľské vzťahy a bol našim sprievodcom nádherami oravskej prírody. Takže  nielen v tejto skladbe, ale aj v mojej hudbe pre film Tanec medzi črepinami sa odráža už v detstve zažitá  silná emocionálna stopa, ktorá  ma – rovnako ako Mareka Ťapáka – spája s čarovnou nádherou slovenskej prírody. Kultový slovenský režisér Martin Ťapák, Marekov otec pochádza z Hornej Oravy,  Marek prežil podstatnú časť svojho detstva  na Orave, tento kraj nás akoby  „naformátoval“ na spoločné videnie, ktoré sa prejavilo pri našej spolupráci na filme Tanec medzi črepinami.

SlovakEnglishGermanFrenchChinese (Simplified)Spanish