Čím Ťa ako hudobníka oslovil projekt Tanec medzi črepinami?
Už v divadelnej verzii projektu Tanec medzi črepinami bola selekcia hudby, ktorú Marek Ťapák a choreograf Ervín Varga elektrizujúca. Výber hudieb bol postavený na skvelých ľudových hudbách v štýle world music z regiónov historického Uhorska – od goralskej, cez východoslovenskú, stredoslovenskú až po maďarskú, rumunskú hudbu. Hudobný výber z inscenácie sme sa snažili v rámci realizácie filmu ešte rozšíriť. Tak vznikli aj hudby z produkcie Sama Smetanu a skupiny Banda, ako aj Stana Palúcha a jeho skupiny.
V Tvojej tvorbe je zrejmá inklinácia k súčasnému umeniu. Ako dirigent si uviedol hudbu k inscenácii Sattó v Štúdiu tanca a spolupracoval si na projektoch, ktoré sa spájajú so súčasným tancom. Aký máš vzťah k folklóru a tradíciam, čo z nich Ťa oslovuje?
Bez folklóru by tu prakticky nebolo nijakej hudby, v kontinuite hudobného vývoja má nezastupiteľné miesto. Folklór je našim kultúrnym základom, vychádza z neho podstata našej identity. Aj veľkí európski skladatelia klasickej hudby, ktorých diela formovali naše kultúrne povedomie, v mnohom čerpali z folklórnej hudby, ktorá je našim genetickým kódom.
Je tento film v rámci svojho žánru v niečom progresívny, nový? Aké je podľa Teba jeho posolstvo, v čom je jeho prínos.
Keď mi Marek Ťapák predostrel ideu natočiť film Tanec medzi črepinami, pocítil som, že v jeho videní je niečo nové. Myslím si, že tento film prináša originálne a vo veľkej miere aj progresívne oživenie vžitých foriem prístupov k tomuto žánru. Okrem skvelých choreografických konceptov sa koncentruje na hĺbku prežívania postáv, hľadá akúsi ozajstnosť v motivácii ich konania, pretaveného do umeleckých stvárňovacích prostriedkov.
Si jedným z autorov autorom hudby k filmu Tanec medzi črepinami. Aký má odkaz pre diváka?
Veľkú časť detstva som prežil v nádhernom prostredí Oravy, v oblasti, v ktorej sa narodil Pavol Orságh Hviezdoslav, Martin Kukučín, Margita Figuli, mal som príležitosť zažiť aj prítomnosť oravského rodáka básnika Thea H. Florina, ktorý mal s mojimi rodičmi priateľské vzťahy a bol našim sprievodcom nádherami oravskej prírody. Takže nielen v tejto skladbe, ale aj v mojej hudbe pre film Tanec medzi črepinami sa odráža už v detstve zažitá silná emocionálna stopa, ktorá ma – rovnako ako Mareka Ťapáka – spája s čarovnou nádherou slovenskej prírody. Kultový slovenský režisér Martin Ťapák, Marekov otec pochádza z Hornej Oravy, Marek prežil podstatnú časť svojho detstva na Orave, tento kraj nás akoby „naformátoval“ na spoločné videnie, ktoré sa prejavilo pri našej spolupráci na filme Tanec medzi črepinami.