Životopisy tvorcov

Marek Ťapák (1960, Bratislava)

herec, režisér

Po ukončení štúdia VŠMU v roku 1983 začal svoju hereckú kariéru na doskách Novej scény, v roku 1996 sa stal jej umeleckým šéfom, o dva roky neskôr riaditeľom, ktorým bol až do roku 2001. Najvýznamnejšie divadelné herecké úlohy stvárnil v inscenáciach ako napríklad  Don Juan, alebo Láska ku geometrii. Účinkoval v televíznom seriáli Povstalecká história (1984). Spolupracoval na televíznom projekte režiséra Vladimíra Micháleka Záchranári (2003). Vo filme debutoval v detských úlohach, ktoré režiroval jeho otec.

1963: Jánošík I-II
1966: Živý bič (Adamko)
1966: Roztrhla sa hudáčkovi struna
1968: Lúčka na ktorej spáva vietor
1973: Putovanie do San Jaga (Tomáš)
1974: Deň ktorý nezomrie
1981: Plavčík a Vratko (Otlak)
1982: Popolvár, najväčší na svete (Radko)
1983: Letný strom radosti  (šofér)
1984: Návrat Jána Petru (Michal Chebeň, Ivan Chebeň)
1985: Skleníková Venuša (Zolo Páleš)
1986: Kohút nezaspieva (tulák)
1988: Sagarmatha (Tóno)
2009: Odsúdené (Roman Kollár)

Tono Popovič  (1965, Bratislava)

Producent, dirigent, producent,  skladateľ, aranžér, hudobný režisér, hudobník

Študoval na Konzervatóriu v Bratislave hru na trúbke a na bicích nástrojoch a dirigovanie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (prof. Ladislav Slovák, Bystrík Režucha).

Na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu navštevoval kurzy dirigovania (Jac van Steen, Ed Spanjaard, Jan Boogarts), kompozície (Louis Andriessen) a kurzy zamerané na interpretačnú prax starej hudby (Jan Kleinbussink). Súkromne študoval u Ľudovíta Rajtera, zakladateľa slovenskej dirigentskej školy. Popri slovenských premiérach diel súčasných svetových skladateľov (Satie, Andriessen, Pärt a i.) uviedol vo svetovej premiére balet Sattó kanadského skladateľa Pierrea Michauda, ako aj početné diela slovenských autorov (Vladimír Godár, Peter Zagar, Martin Burlas, Daniel Matej  a i.).

Spolupracoval s poprednými vydavateľstvami Slovart Records, Christophorus, Hevhetia, Sony music, Universal music. Dirigoval niekoľko úspešných nahrávok hudieb k filmom (Polojasno, Záhrada, Krajinka, Návrat idiota, Všetci moji blízki). Spolupracoval s režisérskymi osobnosťami, akými sú Juraj Nvota, Jaro Filip, Vladimír Strnisko, Roman Polák, Martin Huba, Ondrej Spišák, Martin Čičvák a i.

Viliam Gruska  (1936, Ružomberok)

scénograf, pedagóg, etnograf, dramaturg, scenárista, režisér

Absolvoval Fakultu architektúry a pozemného staviteľstva SVŠT v Bratislave.

1962 – 1971 Slovenská televízia – ved. Konštrukčného odd., ved. Scénografickej výroby, ved. Odboru scénografie
1971 – 1975 Slovenská filmová tvorba – architekt
od 1976 scénický výtvarník v slobodnom povolaní
od 1985 pedagóg Divadelnej fakulty VŠMU, Katedry scénografie

Viliam Gruska s venoval na početných cestách po Slovensku – popri výbere vhodných exteriérov a interiérov pre filmové spracovanie – výskumu, štúdiu a záchrane tradičnej ľudovej kultúry, zvykov a zanikajúcich tradičných ľudových remesiel. Na jeho podnet vzniklo vo všetkých regiónoch Slovenska nespočetné množstvo folklórnych skupín a ľudových hudieb, ktoré sa venovali výskumu, záchrane, rekonštrukcii a prezentácii starých piesní, zvykov a remesiel. Mnohé účinkovali v jeho programoch na folklórnych festivaloch (Východná, Detva, Zuberec, Turiec a i.), alebo ako komparz, či súčasť filmov.

Objavoval a vo svojich programoch prezentoval typy jednoduchých pracovitých ľudí, ktorí cez svoje životné skúsenosti dokázali svojou jednoduchosťou a múdrosťou prezentovať súčasnému divákovi duchovný odkaz svojej doby.

Jana Hurtigová (1975, Pezinok)

kostýmová výtvarníčka

Vyštudovala na VŠMU scénickú a kostýmovú tvorbu, spolupracuje s mnohými významnými divadelnými scénami na celom Slovensku. Výber z inscenácií: Predaná nevesta (SND), Carmen (Opera ŠD  Košice), Partbreakers (SND), Truth Story (Trnava), Cirkus (Divadlo Aréna), Top Dogs (DSNP Martin), Letné Shakesparovské dni, Všetko za národ (DAB Nitra), Červená princezná (Astorka). Je aj autorkou kostýmov pre filmy a seriály, napríklad: Malé oslavy, Ordinácia v ružovej záhrade a i.

Ervín Varga  (1955, Čierna nad Tisou)

tanečník, pedagóg, choreograf

Študoval na VŠMU v Bratislave, odbor choreografia ľudového tanca u prof. Štefana Nosáľa. Počas vysokoškolského štúdia tancoval v Umeleckom súbore Lúčnica.  V rokoch 1982 – 1989 bol v Lúčnici asistentom profesora Š. Nosáľa, zároveň bol umeleckým vedúcim a choreografom súboru Szőttes. Od 1989-1995 bol umeleckým vedúcim a choreografom  Mladé srdcia (Ifjú szívek). 1988-2003 bol pedagógom na Tanečnej fakulte VŠMU. V rokoch 2003 – 2009 umeleckým vedúcim SĽUK-u, v súčasnosti  spolupracuje s Folklor Reportom-Tokyo, s tanečným divadlom Honvéd z Budapešti a s VUS Ondráš z Brna.

Od roku 1987  pravidelne vyučuje slovenské ľudové tance v Japonsku. Učil v Nemecku, v USA /Wasington, Salte Lake City/, Maďarsku a v Hong Kongu. Ako choreograf sa podpísal pod niekoľko tanečných diel, v ktorých posúva folklór do súčasnej pohybovej reči.

Bibiana Lanczová (1972, Bratislava)

tanečnica, pedagogička

Absolvovala štúdium na VŠMU, odbor pedagogika moderného tanca. Bola asistentkou amerického choreografa Joe Alegado a Bruca Taylora z Paríža. Má za sebou dlhoročnú tanečnú prax v TD Bralen. Účinkovala v mnohých muzikáloch v divadle Nová scéna a v Divadle A. Bagara v Nitre ako tanečnica a asistentka choreografie. Pedagogicky pôsobí v TD Bralen, na Konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave,  je doktorandka na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU.

Daniel Hevier (1955, Bratislava)

spisovateľ, autor textov

Známy a populárny slovenský básnik, spisovateľ, prozaik, dramatik, scenárista, textár a vysokoškolský  profesor, absolvent Filozofickej fakulty UK. Vydavateľ prevažne literatúry pre deti a mládež a prekladateľ významných svetových autorov: Ch. Bukowski, A. P. Čechov, V. Vančura a i., jeho autorské diela: Biele horí najdlhšie, Aby bolo napísané, Heviho diktátor, Krajina Agord a i.

Peter Bencsík  (1970, Bratislava)

kameraman

Absolvent STU Bratislava odbor svetelná technika, VŠMU odbor kamera.

Už počas študentských rokov sa podieľal na realizácii krátkych filmov, ktoré získali ocenenia po celom svete.

Film Swimming získal okrem iných ocenenie v Cannes, animovaný film V Kocke získal študentského Oskara.

Spolupracoval na filme Peacemaker. Podieľal sa na realizácii množstva videoklipov. V rokoch 1999-2004 pracoval v Štúdiu 727 ako flame artist. Spolupracoval s režisérom Martinom Šulíkom na inscenácii Zabíjačka, s Martinom Repkom na filmoch Plávanie, Posledná večera, Zlodeji, Smäd, Skrývačky; s Vladom Balcom realizoval Dážď padá na naše duše, s Marianou Čengelovou na filme Ábelov čierny pes a Dušičky. Spolupracoval na množstve seriálov ako Ordinácia v ružovej záhrade, Rodinné tajomstvá, Rádio Fresh, Profesionáli, Hoď svišťom.

Od roku 2004 sa venuje realizácii reklamných spotov pre  klientov na Slovensku i v zahraničí. Pracoval pre kampane Orange, Telecom, O2, Campari, Kit Kat, Becherovka, J&T, Tatrabanka, VUB banka, Slovenská Sporiteľňa atď. Realizuje upútavky pre TV Markíza, TV JOJ a RTVS.

Absolvent VŠMU odbor kamera, dnes vyhľadávaný kameraman reklamných spotov, televíznych seriálov a celovečerných hraných filmov. Jeho referencie:  kampane pre Allianz, Orange, Slovak Telecom, T-mobil, OTP Banka, Different, Rodinné tajomstvá, Ordinácia v ružovej záhrade, Dážď padá na naše duše a i.

Marta Stančíková  (1964, Bratislava)

producentka

Študovala na VŠMU odbor produkcia a manažment. V rokoch 1983 -1993 pracovala v Slovenskej televízii, má za sebou spoluprácu na rôznych projektoch zábavnej a hranej tvorby s rôznymi tvorcami. Od roku 1993 samostatne podniká v oblasti výroby audiovizuálnych diel rôznych žánrov a formátov – kinodistribučný dabing, reklamné formáty, casting, doplnkové služby pri výrobe filmov a pod.

Jej spoločnosť M.O.M.ent production s.r.o. získala finančné prostriedky na pripravované slovenské filmy z fondu Audiovízia MK SR a Audiovizuálneho fondu SR:  Manželstvo je iba hra, Hoď kameňom, Tanec medzi črepinami.

SlovakEnglishGermanFrenchChinese (Simplified)Spanish